Translate

måndag 1 september 2014

Gastric Bypass

Som de flesta i min närhet vet så ska jag genomgå en Gastric Bypass den 23/9-14 på Torsby sjukhus.. Innan Op måste jag som alla som ska genomgå denna op dricka shake/ soppor, får inte äta vanlig mat på 3 veckor ( innan op)






Vilken tur jag hade då Rusta hade dessa i 3 pack för ett billigare pris..




Äter även Allévo soppa, har 2 olika så jag kan variera..

  Är ju ingen billigt grej detta.. 

Men ser ett mål i framtiden å det är att jag kan bli gammal, Kanske jag blir både farmor o mormor med ;-)
( INTE ÄN PÅ EN EVIGHET DÅ)



Har ju slitit med högt blodtryck bra länge nu, å vikten som ABSOLUT inte har rört sig nedåt,, Gör nog mat på helt fel  sätt.. Sen jag börja med min shake/ soppor har vikten än så länge minskat med 4 kg..

Kommer även här nu lägga med hur jag ser ut i kroppen nu för tiden.. Inga kort jag är stolt av men vill ha det med så jag kan se tillbaka senare..


Efter op så blir varma koppen soppor i en 2 veckor. ( tror det var så det stod, Lite olika fråb sjukhus till sjukhus)
Efter 3 veckor kan en börja äta puré, ( barnmat) Mosad potatis funkar ju med.. hehe.. Såhär kan en  vanlig "matsedel" se ut för mig
Förslag till måltidsordning
– mosad mat (ca tre veckor)
OBSERVERA! – när du nu börjar äta fastare föda – drick inte till maten.
Frukost: 1 ½ dl välling / fil / yoghurt / gröt + mjölk

Förmiddag: 1 ½ dl fruktpuré / fil / yoghurt / 1/2 banan / keso

Lunch:Drygt ½dl kött/fisk/färs eller fågel: mosad eller
 mixad tillsammans mager sås alternativt 1½ dl äggröra eller omelett 
eller ½dl potatismos
Grönsaker i mån av plats

Eftermiddag: 1½ dl mager mjölk / fil / yoghurt / smoothie / kesella

Middag: som lunch

Kväll: se frukost- och mellanmålsförslagen
Allting som du kan mosa sönder med gaffeln på tallriken behöver du inte

E ju mindre portioner mat med denna lista än vad en har tryckt i sig tidigare..
Min son tycker et är helt okej att jag ska äta betydligt mindre mat för då får ju han mera.. ;-) De barna de barna..

Så nu har mitt nya liv börjat ;-)

ha det gott alla läsare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar